מאמרים


הדפס מאמר זה

7.7.2005  ·  ארגון החתונה

הכתובה

באדיבות אתר "עתים - ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי" 1-700-500-507 http://itim.org.il

מהי כתובה

כתובה היא שטר חוב כלכלי הנחתם בשעת הנישואין כדי להבטיח את פרנסת האישה למקרה שתתאלמן מבעלה או שהשניים יתגרשו.
כמו כן נועדה הכתובה לשמש מעצור בפני גירושין פזיזים, "שלא תהא קלה בעיניו להוציאה". מלבד ההתחייבות במקרה של פרידה, הכתובה מציינת גם את חובות האיש כלפי אשתו במהלך הנישואין: לכבדה, להוקירה, לדאוג למזונותיה, לפרנסתה, לבגדיה ולחיות עמה חיי אישות. הכתובה הונהגה בתקופה בה נשים כמעט שלא עבדו מחוץ לבתיהן ועול הפרנסה היה מוטל על הגבר.
גם הנכסים שהכלות הביאו עמן ופירות עבודתן ('מעשה ידיהן') עברו בדרך כלל לרשותו ולניהולו של חתנן. בלא הכתובה, עלולה הייתה האישה להתנשל כמעט מכל רכושה במקרה של פרידה או מוות. הכתובה נכתבת בשפה הארמית שהיתה מקובלת בתקופת חיבורה והיא מתייחסת למטבעות כסף ולמנהגי חתונה מסורתיים.
כיום ממומשת הכתובה במקרים מעטים בלבד, הן בשל תקנות שנתקנו על ידי חכמי הלכה כדי לשפר את מצבה של האישה (לדוגמה, איסור ביגמיה ודרישת הסכמת האישה לגירושין) והן בשל האפשרות לחלק את הרכוש בהתאם לחוק האזרחי במדינה. עם זאת, חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע במפורש כי הסדריו אינם סותרים את האמור בכתובה, ואישה שתבחר בכך תוכל לעתים לעמוד על זכויות המוקנות לה בכתובתה.

הסכומים שבכתובה

הכתובה מתייחסת לשלושה סכומים שונים: עיקר הכתובה, נדוניה ותוספת כתובה. 'עיקר הכתובה' הוא סכום קבוע של מאתיים זוז לנישואין ראשונים ומאה זוז לנישואין שניים.
פעם היה די בסכום זה כדי לכלכל את האשה למשך שנה שלמה לאחר הפרידה. עם זאת, בשל האינפלציה מאז תקופת חכמים, נשחק סכום זה והוא עומד היום על סכום לא משמעותי (בחישובים שונים - בין 120 שקלים לבכ - 960 שקלים).
'נדוניית האישה' מורכבת מן הכספים, הבגדים והכלים שהיא מביאה אתה לנישואין, והבעל מתחייב כי יוחזרו אליה במקרה של מיתה או גירושין.
פעם נהגו לפרט את ערכם המדויק של כל מרכיבי הנדוניה. כיום מתייחסים לסכום קבוע של 'מאה זקוקים כסף צרוף' (בין 2,500 שקלים לכ- 5,000$, תלוי בחישוב האינפלציה ובערך הכסף הטהור) בנישואין ראשונים ומחצית הסכום בנישואין שניים...

הסכום השלישי בכתובה הוא תוספת הכתובה שהחתן מוסיף כדי להגביר את מחויבותו. התוספת הקבועה היא 'מאה זקוקים כסף צרוף', היינו - הכפלת שווי הנדוניה אשר תוחזר לכלה. עם הזמן נוסף בארץ ישראל חלק שני ל'תוספת', סכום שכל חתן בוחר בעצמו.
מקובל לכתוב סכום של כמה עשרות אלפי שקלים, בדרך כלל בכפולות של המספר 18 (בגימטרייה: 'חי', חיים), לדוגמה, 18,000, 36,000 או 180,000 ₪, ולהצמידו למדד. בחברות מסוימות ובשל העובדה שלכתובה אין בדרך כלל משמעות מעשית, התפתח נוהג של כתיבת סכומי עתק אשר מן הסתם לעולם לא יהיו בידי החתן, כדי לעשות רושם על משפחת הכלה ועל החברים.
כדאי לזכור שהכתובה והסכום המופיע בה עשויים לבוא לפני בית דין רבני או בית משפט בישראל, וכבר היו דברים מעולם. במסגרת משפטית-יישומית עשויות לעלות שאלות הנוגעות לגובה הסכום, להצמדה למדד ולמידת כוונתו ורצינותו של החתן בעת ההסכמה. בחברות אחרות התפתח נוהג הפוך, לפיו סכום התוספת שנקבע מוצנע בקרב בני המשפחה, אין כותבים אותו במפורש בכתובה ואין מקריאים אותו בקול בשעת החופה, אלא אומרים 'סך מסוים'.

הקראת הכתובה

הקראת הכתובה במהלך החופה מתבצעת על ידי הרב עורך החופה או על ידי אחד מן האורחים ולמעשה יוצרת הפרדה בין טקסי הקידושין והנישואין. עליכם להחליט אם תרצו שתוקרא הכתובה כולה, יוקראו חלקיה המרכזיים בלבד או שלא תוקרא כלל.
כמו כן עליכם להחליט אם תרצו לקוראה בנוסחה המקורי בשפה הארמית או בתרגום העברי, ואם תרצו שיפורט סכום תוספת הכתובה או שייאמר במקום זאת: 'סך מסוים'. את ההחלטה כדאי לקבל במשותף עם הרב.
לב כי נוסח הכתובה משתנה מעט בין עדות ישראל השונות ובין נישואין ראשונים ושניים, ועליכם לקרוא (ולקחת מן הרבנות) את הנוסח התואם את מנהגכם.

עיצוב הכתובה

יש הנוהגים לכתוב ולעטר כתובה מיוחדת, ולתלות אותה בביתם לאחר החתונה. כתובה זו נעשית בנוסף לכתובה הסטנדרטית הניתנת על ידי הרבנות.
תם מעוניינים בכך ויש לכם חברים מוכשרים - בקשו מהם להירתם למלאכה או פנו זמן בעצמכם. כתובות מיוחדות אפשר אף לרכוש מאמנים העוסקים בכך.
לב! אם אתם כותבים או רוכשים כתובה- וודאו כי נוסחה תואם את הנוסח שניתן לכם ברבנות (על פי מנהג עדתכם) וכי לא חסרים בטקסט שום אות, תו או סימן, ועדכנו את הרב עורך החופה. בכל מקרה, כדי להימנע מתקלה אפשרית של כתובה פסולה - הביאו עמכם גם את הכתובה הסטנדרטית ואת העתקה (שניתנו ברבנות).
בעיצוב האיורים שיעטרו את ההזמנה, תוכלו לעשות שימוש במאגר העצום של האמנות היהודית שעסקה במשך השנים במוטיבים הקשורים לנישואין.

באדיבות אתר "עתים - ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי" 1-700-500-507 http://itim.org.il

תגובות

שם: זכור אותי
אימייל:
http://
תגובה:
 

הרשמה לנישואין בחירת רב




צרו אתר חתונה פרטי משלכם ותוכלו לשתף חברים ומשפחה מכל העולם באירוע הגדול בחייכם!

הרשמה

חיפוש מאמרים

מאמרים אחרונים

המתנה המושלמת

RSS / Atom