מאמרים


הדפס מאמר זה

8.7.2005  ·  ארגון החתונה

בחירת רב

באדיבות אתר "עתים - ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי" 1-700-500-507 http://itim.org.il

את החופה עורך רב או אדם אחר הבקיא בהלכות הנישואין וקיבל הסמכה לכך מן הרבנות הראשית. אם אתם נמנים עם קהילה, מוסד חינוכי או בית כנסת שבראשם עומד רב או שאחד מבני משפחתכם, מוריכם או מכריכם הוא בעל הסמכה לסידור קידושין (או שהוא יכול לקבל הסמכה חד-פעמית כזו) - תוכלו להסתייע בו לעריכת החופה.

לבחירה כזו יתרון בשל ההיכרות המוקדמת שבין הרב לזוג, התורמת להרגשה נעימה של שני הצדדים. תוכלו גם לשאול את חבריכם הנשואים מיהו הרב שהשיאם, ואם היו מרוצים משירותיו - לפנות אליו גם אתם. אם לא מצאתם רב באחת מדרכים אלה, תוכלו לפנות אל מנהל לשכת הנישואין שבה אתם נרשמים ולבקשו להמליץ לפניכם על רב שיסדר בעבורכם חופה וקידושין.

אפשרות שהתחדשה בשנים האחרונות היא פנייה לאחת מן העמותות הרבניות שקמו מתוך הציבור הדתי-לאומי, במטרה להפוך את טקס החתונה למפגש הידברות בין העולם הדתי לעולם החילוני.

לאחר שבחרתם ברב לעריכת החופה והקידושין, עליכם להודיע על כך בלשכת הנישואין שבה נרשמתם. אם אין מדובר ברב מאותה הרבנות - על הרב לספק לכם מכתב המאשר את הסמכתו ואת הסכמתו.

מה אני מצפה מן הרב שלי?

מומלץ כי לפני החתונה תתאמו ציפיות עם הרב שישיא אתכם. שימו לב לעניינים הבאים:
  • כלהבדקו אם יוכל הרב להיפגש עמכם לשיחת היכרות מקדימה לפני החתונה.
  • וודאו כי הרב יודע את השעה היעודה, מתכנן לעמוד בה וכי לא קבועה לו חופה נוספת בסמוך. אם תדאגו להסעתו בעצמכם, תבטיחו את הגעתו בזמן. אל תזמינו את הרב לשעה בה מוזמנים האורחים, אלא סמוך לשעה בה אתם מבקשים להתחיל בחופה. הרב זקוק לכמה דקות עם החתן והעדים לשם החתימה על הכתובה, אולם אין סיבה שימתין לשווא.
  • שוחחו מראש עם הרב על העדפותיכם בנוגע לאופן עריכת החופה; ישנם רבנים המוסיפים דברי פתיחה ומסבירים לציבור את מהלך הטקס, יש המפליגים בשבחי הזוג והמשפחות או בדברי תורה ויש המסתפקים בטקס הסטנדרטי. עשויה להיות לכם העדפה גם באשר לאווירה שתשתרר בטקס: ישנם רבנים העורכים את החופה באווירה קלילה ועליזה ומתבדחים עם הקהל. אחרים מעדיפים לשוות למעמד רצינות וכובד ראש. עשויה להיות לכם עמדה גם לגבי אופן הקראת הכתובה, אם בכלל.
  • תאמו עם הרב מראש אם ברצונכם להוסיף נופך אישי לטקס. כעורך החופה, משמש הרב גם כמנחה הטקס ועליו לדעת על תכניותיכם להשמיע מוסיקה מסוימת, להעלות אורח לשאת דברים או לומר מלים אישיות בעצמכם. אם תבקשו להוסיף לחופה אלמנטים של הדדיות - בררו עם הרב מה מאפשרת המסורת לעשות מתחת החופה ומה תצטרכו לדחות להמשך החתונה, אחרי שיסתיים הטקס המסורתי.
  • הסדירו מראש את נושא התשלום. הבהירו לרב את עמדתכם בעניין והגיעו עמו לעמק השווה לפני האירוע. בין השאר, עליכם לשוחח על סידורי הנסיעה של הרב ועל החזר הוצאותיו.
  • דאגו שיהיה בידכם מספר הטלפון של הרב כדי שיוכל לענות על שאלותיכם, להרגיע את חרדותיכם ולהיענות לבקשותיכם.

פגישה עם הרב

אם תרצו בפגישה עם הרב לפני החתונה, ואם הרב יהיה מוכן להקדיש מזמנו - כולכם תצאו נשכרים. פגישה שכזו יכולה להיערך בכל עת ובמקום הנוח לכל הנוכחים - בית הרב, בית החתן או הכלה, לשכת הנישואין, משרדו של הרב או בית קפה. מטרת הפגישה כפולה: לאפשר לרב להכיר את בני הזוג שאת חגיגתם יערוך כדי שיוכל לשוות לטקס פנים אישיות וייחודיות; ולאפשר לכם להכיר מעט את האיש שיעמוד עמכם תחת החופה, לבנות עמו יחסי אמון ולחוש בנוח במחיצתו.

יתרון נוסף טמון באפשרות לתאם ציפיות, לבקש בקשות מיוחדות, לשאול שאלות מטרידות ולקבל תשובות באווירה רגועה ונעימה. למעשה, הפגישה משמשת מעין 'חזרה גנרלית' לקראת הטקס, הפועלת להפחתת חששות ולמניעת תקלות.

יעד נוסף של הפגישה קשור בהיכרות שהרב עורך ביניכם ובין הטקס המסורתי. על מנת שתרגישו חלק מן הטקס וכדי שהאירוע יהיה משמעותי עבורכם - עליכם להבין מה מתרחש בו, להכיר את מילותיו ומנהגיו ולעמוד על הרעיונות המנחים אותו. קריאה משותפת של הכתובה ותרגומה לשפה העברית תסייע לחתן להבין את פשר התחייבותו. לימוד הטקס המסורתי יאפשר לכם להיות שותפים בעיצוב חופתכם, לבחור (במידת האפשר) את המנהגים הרצויים לכם, להוסיף לטקס רעיונות משלכם וכך להופכו לחוויה אישית ועמוקה.

באדיבות אתר "עתים - ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי" 1-700-500-507 http://itim.org.il

תגובות

שם: זכור אותי
אימייל:
http://
תגובה:
 

הכתובה ייחודה של טבעת הנישואין




צרו אתר חתונה פרטי משלכם ותוכלו לשתף חברים ומשפחה מכל העולם באירוע הגדול בחייכם!

הרשמה

חיפוש מאמרים

מאמרים אחרונים

המתנה המושלמת

RSS / Atom